חשיבותם של פירות וירקות בתזונה שלנו

27/5/2014


בשנים האחרונות מתחוללת מהפיכה בעולם התזונה. במזונות כמו ירקות ופירות, התגלו עשרות אלפי חומרים פעילים בעלי חשיבות בריאותית מרחיקת לכת. חומרים אלה מכונים בשם הכללי פיטוכימיקלים (פיטו = צומח ביוונית). חלק מהפיטוכימיקלים הם פיגמנטים - חומרים שנותנים לירקות, לפירות ולצמחים אחרים את צבעם. הפיגמנטים והפיטוכימיקלים אוצרים בתוכם שפע של סגולות בריאותיות.

כל הירקות והפירות 
הצבעוניים תורמים לשמירה על חוסן הגוף ועל הגנתו מפני מחלות, אולם ניתן לזהות ולייחס לכל צבע "התמחות" מיוחדת

צבע אדום  עוזר להלחם במחלות לב וסרטן,בריאות המוח והעיניים

תפוח עץ אדום  •  תפוח אדמה אדום  •  אשכולית אדומה  •  פלפל אדום •  כרוב אדום  •  דובדבנים  •  חמוציות  •  עגבניה  •  רימון •  צנון  •  ריבס  •  תותים  •  אבטיח  •  סלק  •  פטל

בסרטן הכוח לשמור על תפקוד תקין של מערכת החיסון, ולהלחם 

 

צבע כתום

תפוח אדמה צהוב  •  משמש  •  דלורית  •  מלון צהוב  •  גזר  •  אשכולית  •  לימון  •  מנגו  •  נקטרינה  •  מנדרינה  •  תפוז  •  אפרסק  •  פאפיה  •  אגס  •  אפרסמון  •  פלפל צהוב  •  דלעת  •  אננס  •  לפת  •  בטטה



צבע ירוק

הכוח לשמור על ראייה תקינה, ולחזק את העצמות,חיזוק מערכת החיסון ומניעה של סרטן

תפוח ירוק  •  ארטישוק  •  אספרגוס  •  אבוקדו  •  שעועית ירוקה  •  ברוקולי  •  כרוב ירוק  •  מלפפון  •  ענבים ירוקים  •  מלון  •  חסה  •  לימונית  •  קיווי  •  בצל ירוק  •  פלפל ירוק  •  תרד  •  קישוא  •  אפונה

 


צבע לבן

הכוח לשמור על כלי הדם והלב, ולהלחם בחיידקים, דלקות, ופטריות

 בננה  •  כרובית  •  שום  •  ג'ינג'ר  •  בצל  •  פטריות  •  תפוח אדמה  •  לפת  •  גזר לבן  •  ליצ'י

צבע סגול

הכוח להאט תהליכי הזדקנות,נלחם בסילוק רדיקליים חופשיים,מחלות לב וכלי דם

אוכמניות  •  תאנים  •  חציל  •  צימוקים  •  ענבים סגולים  •  חמוציות •  תפו"א סגול



פיטוכימיקלים

הצמח הוא יחידה מורכבת ובה מערכות חומרים החיוניות לתפקודי החיים, מערכות אלו כוללות אלפי חומרים פעילים

שנקראים פיטוכימיקלים.

 פיטוכימיקלים חיוניים, להגנה על הצמח  מפני תהליכי חמצון מזיקים, זיהומים, מחלות ועוד.
פיטוכימיקלים עוזרים לנו להילחם בנוגדי חמצון, דלקות, בחיידקים ובוירוסים, מווסתים ייצור כולסטרול,מפחיתים את לחץ הדם ועוד

.
חשיבות נוגדי החמצון


נוגדי החמצון הם מעין "חיילים טובים" הנלחמים בחומרים מזיקים, המכונים רדיקלים חופשיים מחמצנים

בסביבה שלנו מצויים רדיקלים חופשיים מחמצנים: באוויר מזוהם, בעשן סיגריות, במקורות קרינה, בפסולת רעילה, ובחומרים כימיים שונים.

הגוף מתמודד בדרך כלל יפה נגדם אך אם חלילה המערכת החיסונית חלשה יותר,והגוף לא יקבל עזרה ממקור חיצוני-מהטבע

הרדיקלים יפגעו בתאים ועלולים לגרום נזקים קשים
ירקות ופירות כמו העגבנייה והאבטיח העשירים בליקופן, ירקות עליים ירוקים העשירים בלוטאין, ירקות ופירות סגולים העשירים באנתוציאנינים ועוד, יספקו לגוף שפע של פיטוכימיקלים ונוגדי חמצון רבי-עוצמה, שיתגברו את יכולת ההגנה והעמידות של הגוף. 

 

חשיבות צריכת פירות וירקות

 

הם עשירים בנוגדי חמצון

 

הם עשירים בויטמינים ומינרלים


הם מכילים כמות גדולה של נוזלים (מלפפון מכיל לפחות 90% נוזלים) ובכך מהווים למקור נוזלים נוסף.


 הם מקור מעולה לסיבים תזונתיים הידועים כבעלי השפעות חיוביות על בריאות הגוף ובכך משפיעים על תחושת השובע לאחר אכילתם. תחושת השובע תורמת לאנשים הנמצאים בדיאטה מסוימת ע"י שמירה על כמויות האוכל הנצרכות במהלך היום

.
 הם תורמים בהפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות כגון: מחלות סרטן שונות, לחץ דם גבוה

, כולסטרול גבוה, סוכרת סוג 2, מחלות לב, השמנה, אוסטאופורוזיס ומניעת אלרגיות שונות (אסתמה והפרעות נשימה שונות

 

טיפים להעשרת התפריט שלנו

 

לשלב עלים ירוקים כמו חסה,מנגולד,קייל,נענע ועוד  יחד עם פירות בתוך שייק

להכניס עלים ירוקים =עדיף אורגניים לסלטים וכריכים

לשלב ירקות בתבשילים שונים,הם גם משפרים טעם וגם מראה

להשתדל לאכול את הירקות והפירות כמה שיותר טריים

הכי חשוב-לגוון ולשלב צבעים שונים ולהשתדל לאכול מה שבעונה

 

כמה לאכול?


כדי ליהנות משפע הבריאות וההגנה שמספקים ירקות ופירות, ממליצות רשויות הבריאות המובילות בעולם לצרוך כ 7-13  מנות של ירקות ופירות ביום מ 5 צבעים שונים

 (מנה = 100 גר' ירק או פרי חיים

כמות הירקות והפירות המומלצת רק עולה עם השנים והסיבה לכך היא עודף של זיהום סביבתי

שגובר עם השנים ובסופו של דבר פוגע בגוף.

 

ובהקשר הזה- הנה מוצר נפלא שהוא בעיני הדבר הטוב ביותר אחרי פירות וירקות.

לפרטים על תחליף ארוחה-שייק בריא טעים ומזין,הקליקו כאן

 

Please reload

Featured Posts

שבועות בפתח- חג שמח!

May 27, 2014

1/2
Please reload

Recent Posts

October 10, 2016

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

   כל הזכויות שמורות לשף גיל הררי 2014  ©   |  All rights reserved   |                       |                               |                    |  צילומים: GangiN'all that Jazz