על תחליפי חלב צמחיים

22/5/2017

רוב המשקאות הצמחיים המהווים תחליפים לחלב נמצאים בשימוש בין מאות לאלפי שנים, אך נדמה שרק בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מאמצים אותם אל התפריט היומי. מגוון המוצרים המהווים תחליף צמחי לחלב רק גדל משנה ולשנה ומתאים את עצמו לקהלים רחבים יותר כמו טבעונים, שומרי כשרות, אלרגים לחלבון חלב פרה ורגישים ללקטוז. כאן ננסה לעמוד על ההבדלים בין המוצרים השונים והאם הם מספקים לגוף את הרכיבים החיוניים לו?
נתחיל בכמה עובדות תזונתיות שנוגעות לכל סוגי החלב הצמחי באשר הם:

 

 

כולסטרול

כולסטרול הינו סוג של שמן אשר נמצא בגופנו ומשמש בין היתר ליצירת הורמונים, יצירת תאים ועוד. במשך השנים הכולסטרול שוקע בדופן כלי הדם ועלול לגרום לטרשת עורקים ולמחלות לב וכלי דם. הכולסטרול מגיע אל גופנו מייצור פנימי של הכבד וממזון הבא מהחי בלבד, לכן כל תחליפי החלב הצמחיים אינם מכילים כולסטרול כלל.

 

רגישות ללקטוז

הרבה מאוד אנשים סובלים מתופעות לוואי כתוצאה מרגישות ללקטוז - דו-סוכר הקיים כמעט בכל סוגי החלב ובמוצרים המעובדים מחלב (גבינות, יוגורטים, מעדני חלב, שמנת). על מנת לפרק את הלקטוז מערכת העיכול שלנו צריכה אנזים מיוחד שנקרא לקטאז. כאשר אנו לא מייצרים מספיק ממנו, מערכת העיכול לא מצליחה לספוג את כל הלקטוז, הוא עובר למעי הגס, ושם הוא גורם לספיחת מים, ולתופעות כגון: גזים, נפיחות, שלשולים וכאבי בטן. כל תחליפי החלב הצמחיים אינם מכילים לקטוז ולכן מתאימים במיוחד לאנשים הסובלים מתופעה זו.

 

שומן

רוב המשקאות הצמחיים מכילים כמות נמוכה של שומן בטווח של 1-5 גרם שומן לכוס משקה (240 מ"ל) ואינם מכילים כמעט שומן רווי שאיננו מומלץ לצריכה רבה, בשל הקשר בינו לבין העלאת הסיכון לתחלואה בין
היתר במחלות לב וכלי דם. חלב סויה חלב סויה הוא המשקה המכיל את הכמות הגדולה ביותר של חלבון - בממוצע כ-7 גרם לכוס משקה, לעומת 1 גרם במשקאות החלב הצמחיים האחרים. אחוזי השומן לעומת זאת הם נמוכים (כ-3 אחוזים). עם זאת, בכוס אחת של חלב סויה תמצאו לא מעט פחמימות (11 ל-17 גרם). חשוב לשים לב שמשקאות סויה ממותקים, ויש לא מעט כאלה, מכילים יותר סוכר וקלוריות מומלץ: חלב סויה של אלפרו ללא סוכר ומלח

 

חלב אורז

חלב האורז מגיע בכמה וריאציות, ולעיתים הוא מועשר גם בחלב שקדים, כך הערכים התזונתיים שלו משתפרים, אבל גם הקלוריות עולות. בחלב האורז אחוזי השומן נמוכים, ויש בו כמות מזערית של שומן רווי (0.2 לכוס). חלב זה מועשר בסידן, ללא כולסטרול, אך כמות החלבונים בו נמוכה ואחוז הפחמימות גבוה.
מומלץ מאוד לאנשים עם בעיות עיכול, שכן חלב האורז הוא בדרך כלל יותר סביל וגורר בעקבותיו פחות תופעות לוואי מומלץ:Bio drink rice אורגני,  חלב אורז של הרדוף ויטה ריז חלב שיבולת שועל היחידי מבין תחליפי החלב המכיל כמות משמעותית של סיבים. הסיבים תורמים לתחושת השובע ומעכבים את ספיגת הסוכר בדם וכך יכולים לתרום באיזון מחלת הסכרת. אחוזי השומן במשקה עומדים על 2.5%, כמות החלבון היא 1 גרם וכמות הפחמימה היא כ-24 גרם המגיעה מעובדת היותו דגן.
חלב זה איננו מומלץ לחולי צליאק מפני שהוא מכיל גלוטן. חלב זה יכול להתאים לאנשים הסובלים מרגישות לאגוזים או לסויה

מומלץ: חלב שיבולת שועל של אדמה או הרדוף

 

חלב שקדים

בחלב השקדים התעשייתי יש מעט שקדים ויותר מים וסוכר לכן אין בו הרבה חלבון. למרות זאת, אחוזי הסידן בו נחשבים גבוהים (עד 450 מ"ג). יש לשים לב אם המשקה ממותק או לא מכיוון שקיימת השפעה ישירה על כמות הפחמימות והקלוריות בו. כאשר מכינים את המשקה בבית על ידי השרייה וטחינת השקדים, ניתן להעלות את כמות החלבון במשקה לכ-5 גרם.
מתכון: כוס שקדים מושרים, 2 כוסות מים
טוחנים בבלנדר ומסננים בבד סינון לחלב חלק ונקי אפשר להוסיף לטחינה בבלנדר  תמר אחד קינמון תמצית וניל. נשמר במקרר עד 3 ימים

 

חלב קוקוס

חלב הקוקוס קצת שונה משאר החלבים האחרים ומיועד יותר לבישול ותבשילים הוא מופק מבשר הקוקוס הנטחן ומסונן כ 3 שעות בלבד לאחר הקטיף השומן הרווי המצוי בחלב קוקוס נוצר באופן טבעי (בניגוד לשומן רווי באופן תעשייתי מלאכותי) ולכן הוא עדיף על שומנים תעשייתיים כמו מרגרינה. שומנים רווים מתחלקים ל3- סוגים של חומצות שומן, קצרות, בינוניות וארוכות שרשרת. בעוד שחומצות שומן ארוכות שרשרת מופנות לאחר העיכול

ישירות לרקמת השומן, חומצות השומן הבינוניות והקצרות (כמו אלה המצויות בחלב קוקוס) עוברות ממערכת העיכול ישירות לדם וזמינות לייצור אנרגיה. כלומר, דווקא סוג זה של שומן רווי גורם פחות להשמנה וזמין יותר לצריכת אנרגיה.

עוד יתרון של חומצות השומן בשמן ובחלב הקוקוס הוא היכולת להשפיע לטובה על חילוף החומרים בגוף. מחצית מהשומן בחלב הקוקוס היא חומצת שומן לאורית (המצויה גם בחלב אם) שנחשבת כמחזקת המערכת החיסונית.

מומלץ: חלב קוקוס של חברת Aroy-D  שהוא טבעי לגמרי
כמו כן ניתן להכין חלב קוקוס בבית: טוחנים כוס שבבי קוקוס ו 2 כוסות מים למשך כ 3 דקות בבלנדר חזק.

 

לסיכום:

 

 

חשוב תמיד לשים לב לתוויות המזון על המוצרים,לראות שיש כמה שפחות חומרים משמרים, סוכר,מלח,וחומצות למיניהן. כמה שפחות מרכיבים יהיו במוצר כך הוא יהיה בריא וטבעי יותר חלק מהחלבים או תחליפי החלב ניתן להכין גם בבית בקלות וכך גם לחסוך כסף :)

.

Please reload

Featured Posts

שבועות בפתח- חג שמח!

May 27, 2014

1/2
Please reload

Recent Posts

October 10, 2016

Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

   כל הזכויות שמורות לשף גיל הררי 2014  ©   |  All rights reserved   |                       |                               |                    |  צילומים: GangiN'all that Jazz